Rekonstrukcja legendy dzięki technologii druku 3D

  • 25 / 03 / 2019
  • Aktualności

 

Prawie 80 lat temu polscy piloci na pokładzie myśliwca Caudron Renault CR. 714 Cyclone walczyli w obronie Paryża z odwagą, poświęceniem i wiarą w słuszność sprawy. Dziś, przy współpracy Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie oraz firmy ATMAT, jedna z dwóch zachowanych maszyn tego typu na świecie, zostanie zrekonstruowana, by przybliżyć dawną historię i nie dopuścić do jej zapomnienia.

 

Caudron CR. 714 jest lekkim, francuskim samolotem, którego konstrukcję wykonano z drewna. Pomimo jego niewątpliwych zalet, jakimi była niska cena produkcji oraz dobre osiągi, samolot okazał się nieprzydatny dla lotnictwa myśliwskiego – silnik, który w nim zastosowano, miał za małą moc i nie zapewniał wystarczającej prędkości wznoszenia, co utrudniało wykonywanie manewrów w pionie. W 1940 roku minister lotnictwa Francji wydał zakaz lotów na tej maszynie.

Jednak ani wady samolotu, ani zakaz ministra, nie przeszkodziły polskim pilotom w odnoszeniu zwycięstw za sterami Caudrona. Dywizjon Warszawski I/145, wyposażony jedynie w takie modele samolotu, w dniach od 8 do 11 czerwca 1940 roku, zestrzelił w sumie 12 niemieckich maszyn - 4 samoloty bombowe Dornier Do-17 oraz 8 samolotów myśliwskich Messerschmit.

 

 

Obecnie zachowały się jedynie dwa egzemplarze tego samolotu – jeden znajduje się we Francji, natomiast drugi, po wielu latach starań, trafił z fińskiego Muzeum Wojska do Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. Caudron jest w dobrym stanie technicznym, jednak ma pewne braki - m.in. silnika z dolnym okapotowaniem i śmigłem oraz wyposażenia kabiny pilota.

Legendarny samolot niewątpliwie potrzebuje rekonstrukcji brakujących elementów – odtworzenie ich jest możliwe dzięki technologii druku 3D. Precyzyjna i ekonomiczna, umożliwia wydruk nawet najmniejszych części, których próba odtworzenia w innych warunkach byłaby nie tylko bardzo kosztowna i czasochłonna, ale często prawdopodobnie niemożliwa.

Do rekonstrukcji zniszczonych i zagubionych części Caudrona wykorzystano wielkogabarytowe drukarki ATMAT Jupiter oraz ATMAT Saturn. W ten sposób wydrukowano śmigło samolotu, piastę, łączniki piasty z łopatami oraz obudowę silnika.

Efekty współpracy firmy ATMAT i Muzeum Wojska Polskiego w Krakowie, będzie można podziwiać podczas kieleckich Dni Druku 3D 2019 – zostanie tam zaprezentowane już ukończone, doskonale odwzorowane śmigło Caudrona oraz inne, małe i duże, skomplikowane i proste, jednak wszystkie wydrukowane, elementy maszyny.

Po zakończeniu wydarzenia, samolot nadal będzie rekonstruowany, a wydrukowane do tej pory część poddane zostaną procesowi postprocessingu. Ostateczną, ukończoną wersję Caudrona Cr. 714 podziwiać będzie można w Muzeum Wojska Polskiego w Krakowie, gdzie przypominać będzie o bohaterskich czynach Polaków, którzy niegdyś kształtowali bieg historii.

Zobacz również